
Praktijkcasus: Een middelgroot dienstverlenend bedrijf worstelde met hun facturatieprocessen. Facturen werden handmatig gemaakt, verstuurd en bijgehouden, wat vaak tot fouten en vertragingen leidde. Daarnaast had het bedrijf problemen met het opvolgen van openstaande betalingen.
Oplossing: We implementeerden de Facturatie-module van Odoo en automatiseren nu elke stap van het facturatieproces. Wanneer een dienst wordt geleverd of een contract afloopt, genereert Odoo automatisch een factuur. De facturen worden direct naar de klant verzonden per e-mail met een betalingslink geïntegreerd. Daarnaast hebben we het betalingsverwerkingsproces geoptimaliseerd door betalingsherinneringen automatisch te laten versturen, afhankelijk van het verstrijken van de betalingstermijnen. Het systeem geeft automatisch waarschuwingen aan de administratie als betalingen te laat zijn, en stuurt ook automatisch herinneringen naar de klanten. Bovendien hebben we een automatische koppeling opgezet met de bankrekening van het bedrijf, zodat betalingen automatisch worden gematcht met openstaande facturen. Door deze automatisering is de verwerkingstijd van facturen met 50% verkort en is de klanttevredenheid door snellere en nauwkeurigere facturatie aanzienlijk verbeterd.